Weterynaria wojskowa

• 10 maja 2010 z 22:13 #8366
    slaw
    Participant

Witam, przeglądałem forum i doszedłem do wniosku, że obok wątku poświęconego medycynie przydałoby się też kilka słów o weterynarii, a jako, że z zawodu jestem lekarzem weterynarii i jednocześnie interesuję się historią to zakładam niniejszy wątek.
    Ale zacznijmy od początku. Początek weterynarii wojskowej w Polsce przypada na rok 1717. Wtedy to za zgodą hetmana Sieniawskiego wprowadzono do pułków autoramentu cudzoziemskiego etat konowała, który nie tylko podkuwał, ale i leczył konie. w całej ówczesnej armii było 7 konowałów (tylko w pułkach dragońskich).
    Nieco lepiej było pod koniec XVIII wieku, kiedy to w armii służyło 47 konowałów, a ich obowiązki były dokładnie określone w regulaminie exercerunku dla brygad kawalerii narodowej z 1786: „Konował sztabowy, który ma razem i kowalstwo umieć, powinien w profesji swojej być najbieglejszym, znać najdokładniej lekarstwa, wszystkie defekty końskie, tak z nauki hippiki, jako i z praktyki”.
    Mam nadzieję, że niniejszy wątek będzie się rozwijał.

10 maja 2010 z 23:16 #8367
    senator
    Participant

Ciekawy temat lecz mimo że jestem koniarzem to niewiele wiem o historii weterynarii.

Załączniki:
    12 maja 2010 z 10:13 #8379
    Koroniarz
    Keymaster

De Brack poświęca opiece weterynaryjnej i zdrowiu koni osobny rozdział „DES MALADIES DES CHEVAUX EN CAMPAGNE ; DE LEUR TRAITEMENT, EN L’ABSENCE D’UN VÉTÉRINAIRE.” Uzupełnia go przy tym o potrzebne medykamenta. Odnośnik podaję w bibliotece szwoleżera.

Pozdrawiam!

12 maja 2010 z 20:05 #8384
    DarekDarek
    Participant

„Konował sztabowy, który ma razem i kowalstwo umieć, powinien w profesji swojej być najbieglejszym, znać najdokładniej lekarstwa, wszystkie defekty końskie, tak z nauki hippiki, jako i z praktyki”.

Zatem wychodzi mi z tego iż kowal był również konowałem.