Tajemnica Skrywana na Cmenarzu : płk Łukasz Jaskólski

• 14 listopada 2010 z 19:03 #8845
    wroobelek
    Participant

Witam , w Lądku (woj wielkopolskie) na cmentarzu znajduje się nagrobek, którym postanowiłem się zająć (zdjęcie w załączniku). Jak widać , jest zaniedbany i wymaga remontu , postanowiłem zebrać fundusze i dane o zmarłym i w przyszłym roku odrestaurować pomnik (przypada 160 rocznica śmierci zmarłego), Ustaliłem i zaobserwowałem , że pomnikiem od dłuższego czasu nie zajmuje się nikt oraz nie ma w pobliżu żadnej rodziny. Jestem nauczycielem w lokalnej szkole , i historią interesuję się raczej hobbystycznie , ale nie mogę patrzeć jak w naszej okolicy o miejsca ciekawe i zabytkowe dba się właśnie tak jak o ten pomnik. Mam ogromna prośbę , ludzie z tego forum są zapewne pasjonatami i mają wiedzę oraz możliwości , gdzie szukać konkretnych informacji , więc proszę ludzi , którzy mogli by pomóc w poszukiwaniach , Chciałbym aby ta zatarta pamięć o tym człowieku przetrwała , stąd moja inicjatywa. Zaznaczam , iż za tą moją „akcję” nie biorę żadnych pieniędzy z jakiejkolwiek instytucji , dotychczas prosząc o pomoc (np. lokalneo księdza) spotkałem się jedynie z dezaprobatą.

Co udało mi się ustalić :

Jest to mogiła Łukasza Jaskólskiego , orginalna inskrypcja brzmi :

Łukasz Jaskólski, B. Oficer wyższy, B. Wojsk Polskich, Kawaler Orderowy Wojskowego Polskiego i Legii Honorowej. Żył lat 75, UM. 23 września 1851 roku

Pod Spodem co udało mi się ustalić widniał zapis , dzić już prawie nieczytelny (napis spisała znajoma nauczycielka ok. 10 lat temu , był jeszcze w 100% do odczytania)

Stroskana żona ten pomnik stawiając , w dowód przywiązania prosi o wstawienie za jego duszę u Przedwiecznego.

W Archiwum w Koninie znalazłem zapis z księgi parafialnej :